De reflectieve leercirkel van Gibb

Steungezin zijn vraagt om openheid en durf. Het is als een reis waarvan je het verloop en de bestemming niet kent. Ondanks dat het startgesprek bedoeld is om met heldere afspraken een koppeling in te gaan, wordt in de praktijk het daadwerkelijke verloop van de koppeling pas echt duidelijk. Dan komen er hobbels of uitdagingen op je weg, voel en zie je dingen die je aan het denken zetten of loop je tegen je eigen grenzen aan.

Open blijven staan voor de ander, zegt de steunmoeder van twee jonge meiden in een interview. Volgens haar was dit essentieel voor het behoud van de koppeling. Dat klinkt heel mooi, maar hoe doe je dat? We zijn op zoek gegaan naar theorie die hierbij kan helpen.

Stilstaan en reflecteren kan helpen om helder te krijgen wat datgene wat je ziet, voelt en denkt, eigenlijk betekent. En kan je inzicht geven in wat je te doen staat. Gibbs reflectieve leercirkel kan helpen bij dit proces.

Het is de steunmoeder gelukt om steeds opnieuw van een afstandje naar de situatie te kijken. Zij en de vraagmoeder hebben onderling de openheid weten te behouden en konden samen reflecteren en beslissingen nemen. Zowel de steun- als de vraagmoeder hebben zo al doende geleerd. Natuurlijk zijn de officiële evaluatiegesprekken met de coördinator ook een moment van stilstaan. Wacht hier niet op. Tussentijds dit model erbij pakken en doorlopen samen met je partner, de vraagouder(s) of de coördinator kan veel lucht geven.

  • 5/5
  • 2 ratings
2 ratingsX
Klein beetje leuk! Beetje leuk! Leuk! Erg leuk! Heel erg leuk!
0% 0% 0% 0% 100%